Skip to content
Dit is mijn portfolio.

‘Goedkoop’ Duitsland is onze hofleverancier voor wijn en bier

We gaan vooral de grens over om te besparen op wijn en bier, zo blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau GfK. En als we er toch zijn gooien we de tank vol en doen we de rest van de booschappen ook in Duitsland. Van elke euro de Nijmegenaren en andere grensbewoners uitgeven wordt 10 procent over de grens uitgegeven.

Even naar Duitsland om te tanken en boodschappen te doen is voor Nijmegenaren niets bijzonders. Een ritje naar Kranenburg duurt slechts 10 minuten. Door het grote verschil in accijnzen tussen Nederland en Duitsland is alcohol en brandstof over de grens flink goedkoper.  En van besparen houden we wel. We blijven tenslotte zuinige Nederlanders.

De trend blijft aanhouden: we geven steeds meer uit over de grens, gemiddeld ruim 34 euro per bezoek. Ondertussen voelen vooral Nederlandse slijterijen de pijn van dit koopgedrag. Duitse wijnen krijgen ze niet meer verkocht, en ook whisky en rum lopen slecht. Sommige artikelen worden in Duitsland verkocht voor wat in Nederland de inkoopprijs is. Voor de slijters is het vechten tegen de bierkaai.

Zo’n vier op de tien huishoudens die maximaal 30 kilometer van de grens wonen gaan gemiddeld tien keer per jaar over de grens hun inkopen doen. Naast wijn, bier en brandstof besparen de grensbewoners ook op toiletartikelen, die bij de DM ingeladen worden. Ook overhemden zijn goedkoper in Duitsland: je kunt ze voor 10 euro vinden. Op toiletpapier kan ook flink bespaard worden, maar een hoop andere artikelen zijn net zo duur als in Nederland. Deze worden desalniettemin ook ter plekke aangeschaft.

Ondanks de grote belangstelling vanuit het Nederlandse grensgebied hebben Duitse supermarkten het moeilijk. De winstmarge is kleiner dan bij Nederlandse supermarkten, en de concurrentie is moordend. Zo blijven de prijzen laag. De klant doet er zijn voordeel mee.